Een warm hart voor de organisatie Young Focus
Wij, Mirjam & Renske, hebben elkaar leren kennen in Manila. We woonden daar allebei met ons gezin en zijn er samen een business gestart. Met de winst ondersteunden we Young Focus, een stichting die zich inzet voor het onderwijs van kinderen in de sloppenwijken van Manila. In het Smokey Mountain gebied van Manila wonen tienduizenden families die leven van het verzamelen en recyclen van afval. Het is schrijnend om te zien dat veel kinderen niet naar school gaan of hun school niet afmaken. Er is geen geld voor school en er is gebrek aan sociale ondersteuning en aanmoediging om kinderen naar school te laten gaan. Daardoor is het onmogelijk om de vicieuze cirkel van armoede te doorbreken.
Wat doet de organisatie Young Focus?
Young Focus wordt al vanaf 1992 gerund door Paul en Ann van Wijgerden en richt zich op onderwijs van kinderopvang tot hoger beroepsonderwijs. Zo hebben ze een kinderopvang waar ondervoede kinderen van 0 tot 2 jaar terecht kunnen en een kleuterschool, waardoor 3 tot 5 jarigen op jonge leeftijd ook al toegang hebben tot onderwijs en zorg. Dit wordt gecombineerd met trainingen voor de ouders over gezondheid, voeding, hygiëne en opvoeding. Daarnaast werkt Young Focus met kinderen van 6 tot 20 jaar om ervoor te zorgen dat ze naar school gaan en biedt ze onderwijsondersteuning na schooltijd. Een speciaal programma helpt basisschoolkinderen gemist onderwijs in te halen als ze tijdelijk niet meer naar school kunnen door financiële problemen of problemen in hun familie. Hiermee bereidt Young Focus hen voor op terugkeer naar school. Voor de tieners vanaf 15 jaar die tegen meer risico’s aanlopen (veel van hen snuiven lijm en zijn nog nooit naar school geweest) is er een centrum waar ze begeleid worden waardoor ze in de toekomst weer naar school kunnen of een baan kunnen vinden.
"Een poster van een mooie herinnering geeft een kind in Manila een kans op een betere toekomst"
De visie van Young Focus dat onderwijs de meest effectieve manier is om armoede tot een einde te brengen in het leven van kinderen spreekt ons erg aan. We hebben gezien hoe het harde werken van het team van Young Focus en hun al jarenlange liefdevolle inzet het verschil maakt voor heel veel kinderen. En omdat Manila heel speciaal is voor ons, blijven we Young Focus met PosterTime een warm hart toedragen. Inmiddels sponsoren we vier jongeren: Melrose (1e jaars bedrijfskunde), Jeremie (1e jaars informatietechnologie), Jennah (4e jaar informatietechnologie) en Jocelyn (3e jaar marketing). Wil je meer weten over Young Focus? Bezoek hun website.